Sadeljagandet

Ja, hörre ni... Situationen med Rita är väl som alltid komplicerad. Är återigen i sadeldjungeln och hon är minst sagt ett tufft fall att lösa, i princip omöjlig. Den enda "lösningen" är att hitta det som skadar henne minst, för inget kommer kunna bli bra. 
 
Rita är väldigt sned och har varit under en längre tid av hennes liv, vilket gör att hon både har lärt in sig ett rörelsemönster som passar hennes snedhet, men också inte heller går att "fixa till". Hon är såhär nu och det finns egentligen inget mer att göra än det jag redan gjort, vilket är att rätta till hennes rörelsemönster när jag rider och erbjuda henne de bästa förutsättningar för att hon inte ska behöva överbelasta sin högersidan- att rida barbacka. 
 
 
Sadlar, oavsett modell och märke, lägger sig redan vid sadling åt höger och sedan förvärras det bara ju längre in i ridpasset det går. Kan man inte bara padda upp högersidan, kanske någon av er tänker. Svaret är väl både ja och nej. Jag har provat att ta ur iläggen på min korrektionspadd och bara ha dem i på högersidan samt att även ha en tjockbenpadd på högersidan, men den lägger sig trots det på högersidan. Skulle jag padda upp högersidan mer än så, så skulle trycket och anläggningsytan bli alldeles skev, vilket i sin tur även det skulle skada henne.
Med andra ord så skadar alla "alternativ", utom barbackaridning, henne så det är det jag kommer få fortsätta göra samtidigt som jag målmedvetet jobbar med "sjukgymnastik" för att få hennes snedhet lite lindrigare. 
 
Detta ger oss förstås inte de bästa förutsättningarna, men det är bättre än inget. Jag får bara välja att se situationen positivt- det funkar ju faktiskt att rida henne ;-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback