Konsten att uttala Rietorchis

Verkar uppenbarligen vara väldigt svårt eftersom det är fåtal gånger någon säger det rätt. Nu menar jag inte rätt betoning osv, för det är trots allt holländskt, men man kan ju iallafall tänka sig hur man säger det. Jag har aldrig haft något problem med det för jag tycker det är ganska logiskt, haha. Många har faktiskt sagt Ritorkis (om jag ska stava som de säger hennes namn). Ursäkta mig, men vars ifrån får man K:et i Rietorchis? Det är som att säga Kalott istället för Charlotte. Liksom hallå, jorden anropar befolkningens hjärnceller. Nej, rätt ska vara rätt! För att göra det hela lite enklare så ska jag försöka mig på en bokstavering av hennes namn som lättare förklarar uttalet: Rii-tårchiss. Detta blev ganska svårt att förklara på ett tangetbord så får försöka spela in hur uttalet är någon dag framöver, men tror de flesta hajjat grejen. 
 
 
Rita tycker ni kan börja uttala hennes namn rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback