Stella och Rietorchis: tränings- och tävlingsmål 2013

Ojojoj... Har egentligen skrivit detta i ett Word-dokument som det står vad jag vi ska uppnått månadsvis, men får korta ihop det så det blir lite generaliserat för hela 2013. Jag kan först och främst säga att vi kommer rida för Örnsköldsviksortens Ryttarklubb i år istöllet för Vindelns RK. Det blir även div. 1 i hoppning för våran del och jag ser verkligen fram mot tävlingsår 2013! :-D

Rita:

  • Träna galoppombyten. Har haft det lite kämpigt med vänster till höger. Vet inte varför, hon har bara haft svårare för det och det blir så lätt orytmiskt när man hoppar banor (särskilt på den nivå vi ligger på nu) när hon ska "studsa" som hon gör när hon inte byter rent.
    Den förvända galoppen ska även stärkas ytterliggare. Vi ska även träna bort hennes ivrighet vid byten, hon ska vänta på min signal när byten ska ske.
  • Snabbare reaktioner och mer spänstig galopp som då också ska vara lite kortare så att hon får plats på banorna sen. Ibland blir hon lång och entaktig, vilket inte funkar för då hamnar slappnar hon av för mycket.
    Ska stärkas ännu mer i markarbetet (bl.a. passage) och hoppningen samt få henne smidigare (gas, broms och sidorna) och alertare för skänkel och hand. 
  • Börja träna galoppiruetter och få dem att sitta. Även få henne stadigare i skolorna i galoppen (öppna, sluta och skänkelvikning).
  • Stadiga 110 cm (plocka placeringar som senare delen av förra säsongen), godkända rundor i 120 cm och kvala 130 cm.
Stella:
  • Jag måste ha ännu stadigare hand samt rida bättre ”innerskänkel till ytterhand” och renodla hjälperna mer för att sen i slutändan få en lydigare Rita.
  • Behålla lugnet och ridningen även när det är högre höjder. Tänka bort vad alla tycker, pressen och prestationsångesten.

 


Kommentarer
Postat av: Danai Doverholt

Hej!
¨
Flisan har stl. M på bootsen från Veredus men vet inte vad hon har för storlek på skorna. Tror de passar de flesta hästar, jag har haft dem på flera olika sorters hästar med breda karleder, små hovar, smala karleder och stora hovar osv. De är hur bra som helst! :D

2013-02-04 @ 19:58:54
URL: http://www.doverholtdanai.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback