Björn "Björne" Carlsson

Träningen gick resultatmässigt piss och träningsmässigt väldigt bra. Banan visade i princip ALLA mina svagheter, så det var väl inte så kul. Jag fick dock väldigt många nya perspektiv och nya sätt att träna bort det från honom, och det är ju egentligen det en träning går ut på. Att man ska utvecklas, vilket jag vi gjorde, och denna träning kommer jag ha nytta av i framtiden!

Uppvärmningen gick ut på att trava på en fyrkantig volt där man skulle sitta ner i hörnpasseringarna och verkligen jobba igenom dem. På "långsidorna" skulle man släppa fram dem. Detta övergick sedan till en åttvolt.

Vi hoppade sedan fram dem på en volt med ett litet sockerbitshinder och sen på en hundbenslinje i både vänster och höger varv. Det lades sedan på ett räcke och en oxer på diagonalen. Sist sattes det ihop till en bana tillsammans med två andra hinder samt en kombination.
Hör och häpna, kombinationen hade jag inte alls några problem med!

Så, vad tyckte Björne då? Han sa, precis som alla andra tränare, att Rita verkligen har hoppet i sig. Sen sa han att jag måste släppa taget om ilskan och irritationerna för att det påverkar min ridning negativt, ATG jag inte får ta bort för mycket av hennes galopp samt att jag skulle prova ett mildare bett. Jag har haft problem med avstånden nu ett tag och därför har vi fått stopp ibland, men nu har jag fått svart på vitt vad jag gör för fel- tar bort galoppen. Jag har börjar plocka i henne för mycket så att jag tar bort hennes egna initiativ, detta har helt enkelt skett för att jag blivit för noga och inte litar på mig själv. Stoppen kommer då för att jag först rider i en distans sen ändrar och ändrar igen istället för att sitta och vänta tills jag ser ett avstånd. Bettet (peewee) tyckte han var lite på skarpt och att hon tappar sin hoppning på det, och detta bett är ändå inte särskilt skarpt. Det är ändå roligt att höra sånt med tanke på att Erik tyckte jag skulle bettsla upp henne. Ska hur som helst testa några olika två och tredelade bett nu :-)
Björne var ganska "rakt på sak" och det var ganska skönt att höra någon säga rakt ut vad det är jag måste göra, för jag vet det ju själv att jag är väldigt självkritisk, men det hjälper mig ändå på något vis att höra att det verkligen är ett problem. Det är den mentala biten som sätter stopp för oss just nu, så det är massa mentalträning som ska upp på schemat nu!

Några bilder från filmerna. Titta vilka fina bakben hon har fått! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback