Att låta hästar vara hästar

Det skulle jag vilja säga är en ganska statisk diskussion. Den finns liksom alltid där. Man är alltid beredd min sin åsikt i ämnet om någon skulle säga något "konstigt" eller dra upp det på annat sätt. 
Jag tycker man ska försöka hålla sin hästhållning på en så naturlig basis som möjligt. Det finns mängder med orsaker till varför jag tycker så, men det är framförallt för att jag inte tycker man ska dalta med dom i onödan och sätta på benlindor upp till magen och tre täcken på det för att toppa med 6 kg krafftfoder. Ett överdrivet exempel, men ni förstår vad jag menar (hoppas jag). Det finns väldigt många hästmänniskor som behandlar deras hästar som porslin, ungdomar som tanter/gubbar och det tycker jag är väldigt onödigt! Det är ett förmänskligat påhitt. Många gånger hästar får på sig för mycket täcken, är det för att matte/husse fryser, vilket är löjligt. De flesta tycker sig nog vara snälla som gör det "varmt och mysigt" för hästen med att täcka dom med massa täcken, linda benen mer än nödvändigt osv. Jag kan förstå att vissa hästar är frusna av sig alternativt har en "kall" rygg eller har ben som måste lindas (t.ex. Ritas ben), för i de fallen är det för hästens bästa. Jag skulle gärna ha olindade ben på Rita, men det är i samråd med veterinär som vi kommit fram till att det är bäst för henne. Det är ju det man ska se över, vad är bäst för min häst? Man bör kolla med perspektiv, samtidigt som man ska ta med sina egna erfarenheter med hästen. Det är då man hittar den bästa lösningen! Ta som exempel en häst som slår sig massor i hagen (benen då framförallt), då kanske det är dags att först och främst kolla om det finns något i hagen man kan återgälda, går inte det kan man kan kolla på olika benskydd/boots. Vet man att sin häst slår sig mycket och ständigt kommer in med svullna/såriga ben så påverkar det ju ridningen, och det ska det ju faktiskt inte behöva göra.
 
 
 
Hur ser ni på detta ämne? Dela era åsikter :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback